söndag 19 mars 2017

Två kära möbler - DIY och återbruk

På Instagram pågår en fotoutmaning och dagens tema är #spricka. I mitt hem finns en spricka i en möbel jag håller väldigt kär. Mitt bästa fynd någonsin.


För några år sedan hade vi ett system på återvinningscentralen i Växjö att det gick att dumpa möbler som vem som helst sen kunde ta. Min sambo var där och ringde hem. Det finns ett skåp här, sa han. Ok. Typ IKEA, eller? Han visste inte riktigt men plockade i alla fall med sig det hem. Ett handgjort skåp med fina snidade detaljer som rymde hur mycket som helst. LYCKA!!! Då brunt, men blev snabbt vitt. Idag finns en stor spricka i toppen. Två brädor som delat på sig. Gör inget! Bara fint tycker jag!



Min andra favorit är denna byrå från mitten av 1800-talet. En handskriven skylt med tillverkaren på baksidan. Stod i min mormors föräldrahem. Fantastiskt! I soffan en kudde med tyg inköpt på en liten marknad i Frankrike. Kudden finns att köpa, bara att mejla:)


Fåtöljerna passar fint ihop med byrån. Även dessa räddade jag en gång (måååånga år sedan nu) på väg till containern i det bostadsområde jag då bodde i. Många timmars kärlek senare passar de fint in i vårt hem. Återbruk är underbart. Väl investerad tid och kärlek. I fåtöljen en kudde i jeans (återbruk), linne och jaquard. Även den med märket Lilla Nor. Bara att maila!
Nu fortsätter vi söndagslunken. 
Kram,
Ellinor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar